vrijdag 15 mei 2009

Het huis van Marie



Het huis van Marie; tekeningen van Geerten Ten Bosch / door Clara Linders. - Groningen: Philip Elchers, 1995.

Kartonnen omslag met daarin negen miniatuur-boekjes waarvan de voorplatten elk een voorwerp afbeelden en samen een interieur vormen. De boekjes zijn verschillend van afmeting en bevatten 4 tot 8 pagina's.

Elk meubelstuk vertelt zijn eigen verhaal met soms commentaar op Marie, de dochter des huizes. Haar ouders hebben een nieuw huis gekocht en gaan verhuizen, maar Marie wil niet mee en blijft alleen in het huis.
De Koekoeksklok: "Het is verschrikkelijk: ik sta stil. Ik haat het. Elke klok tikt. D
aar zijn klokken voor. Precies. Wij zijn heel precies. Iedere seconde op de juiste tik. Eén keer trekken aan het kettinkje en ik tik weer. Zo makkelijk is het, maar ze laat me stikken […] Als ik niet tik gebeurt er niks."

Clara Linders, Dordrecht 1959, schrijft verhalen en liedjes voor de jeugd en maakte ook produkties voor het Jeugd-theaterhuis.

Geerten Ten Bosch, geboren 1959, is grafisch ontwerpster en illustratrice. Ze illustreerde o.m. de dierenverhalen van Toon Tellegen in NRC Handelsblad.

Dit boekje is in 1998 in iets andere vorm opnieuw uitgegeven bij Lemniscaat en werd (wordt?) gebruikt in het onderwijs. Het is deel 10 in de Micro-reeks van Philip Elchers.


Geen opmerkingen: